top of page
  • Foto van schrijverMarieke

New York, New York

Bijgewerkt op: 26 apr. 2018


Het heeft even op zich laten wachten, een half jaar om precies te zijn, maar hier is dan eindelijk mijn reisverslag van New York. Waarin ik je meeneem naar de plekken waar ik ben geweest, mijn mening geef over de stad en het weerzien met mijn nuchtere New Yorkse vriendinnen.

Ik ben in november 2017 voor 2,5 week naar de stad geweest die nooit slaapt. Ik kan je vertellen dat is echt waar. Je hoort de hele dag sirenes van zowel de politie als de ambulance , auto's en getoeter, mensen die op straat hangen en op Times Square is het een gekte.


Eerste paar dagen

Na een goede vlucht van 8 uur en mijn tas te hebben gevonden,ben ik in een veel te dure taxi gestapt en aangekomen bij mijn Airbnb. Oké, ik ben in New York, Brooklyn om precies te zijn. Hier verblijf ik mijn eerste week. Het is nog licht buiten dus ik fris me op en besluit om nog even de buurt te verkennen en daarna lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend schijnt het zonnetje, met hier en daar en wolkje. Een prima dag om naar de Brooklyn Bridge te gaan. Aangezien ik nog geen metrokaart heb gekocht zoek ik op Google Maps de route naar de beroemde brug. Het blijkt een kleine 30 minuten lopen te zijn dus ik besluit er al wandelend naar toe te gaan. Ik merk dat ik nog moet wennen aan de drukte en chaos van de stad, maar naar het half uurtje wandelen heb je het nog nauwelijks in de gaten. De Brooklyn Bridge ziet er precies zo uit als in alle films/series en je hebt een heel mooi uitzicht over zowel Brooklyn als Manhattan en de East River, waar ook het Vrijheidsbeeld in staat. Ik besluit om eerst Lower Manhattan te gaan verkennen en terug te lopen over de Manhattan Bridge. Ik kijk me ogen uit. Alles is zo groot, er staan dansers op een plein, overal kleine kraampjes en ik zie dat ze bij het gemeentehuis een film/serie aan het opnemen zijn. Na een aantal uren te hebben rondgelopen kom ik erachter dat ik verdwaald ben. Dat krijg je als e een slecht richtingsgevoel hebt en de kaart van Google Maps verkeerd om hebt.

Al met al was het een geslaagde dag vandaag en ga ik met een tevreden gevoel het bed weer in, overigens wel met zere voeten.


Marathon en Botanic Garden

In de regen sta ik de duizenden hardlopers aan te moedigen die vandaag de New York Marathon lopen. Wat was dat een leuke ervaring. Als je ook in New York of op welke plek dan ook en er is een marathon ga zeker even kijken. Zoveel verschillende mensen, muziek en een hoop emotie bij de lopers. De sfeer is zo leuk en feestelijk ondanks de regen. Na een poosje besluit ik me even op te warmen in een restaurantje en ga later die middag nog naar de bioscoop. Heerlijk.

De dag erna is het weer opgeklaard en wandel ik naar de Botanic Garden en neem ik een kijkje bij het Brooklyn Museum. Je kunt bij allebei gratis naar binnen en het is zeker de moeite waard. In de Botanic Garden heb je veel verschillende planten en bloemen die je kunt ontdekken, maar je kunt er ook heerlijk wandelen en wat drinken. Daarnaast heeft het Brooklyn Museum 5 verschillende verdiepingen waar elke verdieping een ander continent is. Zo leer je hier meer over dinosaurussen, Egypte en China/Japan.


Manhattan, Aladdin en 9/11 museum

Ik heb inmiddels Brooklyn verruild voor Manhattan en sta te wachten op mijn vriendinnen bij Broadway,Times Square. Hier heb ik zo naar uitgekeken. We gaan namelijk naar de Musical Aladdin. Daarnaast vind ik het onwijs leuk om weer iets met z'n drieën te doen. De sfeer, open-en eerlijkheid is nog steeds hetzelfde als een jaar geleden.

De musical is heel mooi. Heel anders dan een musical in Nederland, maar het is goed te begrijpen en de acteurs zijn heel erg goed. Dit soort momenten kan ik heel erg waarderen en ik geniet hier ook oprecht van.


De volgende dag heb ik met K. afgesproken ze laat mij nog een groot deel van Manhattan zien, besluiten samen om naar Top of Rock te gaan en te genieten van het uitzicht. Je hebt hier overdag een mooi zicht over Central Park en de hele stad. S'avonds is het mooier om naar het Empire State Building te gaan, vanwege alle lichten van de stad. We sluiten de dag af met een rondje winkelen en iets te eten bij de Diner.


De laatste dag in Manhattan wil ik het 9/11 museum nog zien en het National Historie Museum. In het 9/11 museum heb ik een rondleiding gehad. Dat is wel verstandig om te doen, zo krijg je namelijk nog meer informatie over de gebeurtenissen en personen die belangrijk waren op die dag. Na de rondleiding kun je zelf nog door het museum lopen. Er is een grote ruimte waar je de omgekomen mensen kunt leren kennen en herdenken, en je hebt een ruimte waar allemaal voorwerpen, brieven en over gebleven resten zijn tentoongesteld. Dit heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Je herbeleeft toch die hele dag weer opnieuw en je beseft daar pas hoeveel mensen er zijn omgekomen, hoe erg de aanslag is geweest en wat er allemaal precies is gebeurd. Gelukkig kon ik even mijn gedachten van me afzetten door naar het National Historie Museum te lopen. Hier zijn verschillende films die je kunt bekijken, veel over de natuur maar ook over verschillende volken en geloven.


Queens en weer naar huis

Mijn laatste dagen verblijf ik bij mijn vriendinnen in Queens. Ik ben ontzettend benieuwd hoe zij wonen en haar hun ouders. Het valt me op dat het heel anders is dan Manhattan of Brooklyn en de huizen zijn verschillend van die van ons. Het contrast in hun huis met de kleuren zou ik 'een aparte keuze'' noemen, maar ondanks dat vind ik het een leuk huis. S'avonds maken we plannen voor de komende paar dagen zodat we nog wat dingen samen kunnen doen, aangezien het voor hun een gewone werkweek is.

We besluiten nog naar een ijshockey- en basketbal wedstrijd te gaan, naar twee grote shoppingcentra's, gaan we uiteten met opa en oma, leer ik hun ouders kennen en op een regenachtige dag spelen we bordspellen en kijken een serie met hun vrienden.


Beter had ik mijn laatste paar dagen niet kunnen invullen. Ik heb onwijs veel gezien en gedaan, meer dan ik hier heb beschreven en ik heb genoten van het weerzien met mijn twee nuchtere en gezellige Amerikaanse vriendinnen. Ondanks dat weet ik dat dit niet een plek ik waar ik snel naar terug zou gaan. Ik zal eerder weer voor een zelfde soort reis kiezen als die van Nieuw-Zeeland.

Ik besef dat ik meer van het rondreizen hou, meer van de natuur wil zien en meer op avontuur wil gaan. In een grote stad als New York is dat toch lastig. New York is zeker de moeite waard om te bezoeken er is zoveel wat je kunt doen. Alles wat je in de films voorbij ziet komen zie en ervaar je nu in het echt en dat blijft toch een unieke ervaring. Deze stad kan ik nu van mijn bucketlist afstrepen en ik ben weer klaar voor het volgende avontuur. Waar dat avontuur heen gaat weet ik nog niet, maar ik zal het uiteraard weer delen.



Liefs,

Marieke


45 weergaven0 opmerkingen
bottom of page