top of page
  • Foto van schrijverMarieke

Een (verre) reis maken in 10 stappen


Zoals ik in mijn blog; mijn reis naar Nieuw-Zeeland, al had geschreven ga ik in november op reis naar Nieuw-Zeeland met een internationale groep. Nu kun je zonder enige voorbereidingen het vliegtuig pakken en op avontuur gaan. Dit vond ik voor mijzelf niet zo’n slim idee. Aangezien het mijn eerste keer is en ik met een internationale organisatie ga, leek het me handig om het een en ander voor te bereiden en op te zoeken. Dus heb ik voor mijzelf een stappenplan gemaakt om het overzichtelijk en haalbaar te houden. Mijn 10 tips heb ik voor je op een rijtje gezet, zodat je handvatten hebt voor je eigen (verre) reis.

So let’s go! Let’s travel


Het 10 – stappenplan

Stap 1; Stel je doel vast

Waarom wil je op reis ? Wat wil je zien en doen ? en wil je alleen, samen met een vriend/vriendin of met een georganiseerde groep?

Ik heb gekozen om met een internationale organisatie te reizen, omdat dit mijn eerste keer zo ver weg is. Ook omdat ik geen gevoel van richting heb – ik verdwaal zelfs nog met paaltjes in het bos- en ik het leuk vind om met verschillende nationaliteiten samen te reizen. Nieuwe culturen te ontdekken, het land verkennen op verschillende manieren en vooral om uit m’n comfortzone te treden. Voor mij is dit een grote uitdaging en ik heb onwijs veel zin om het avontuur aan te gaan, om mijn avontuurlijke kant te ontdekken en mijn grenzen op te zoeken. Ook vind ik het heel fijn geen bekende tegen te komen, even een hele andere omgeving en alles los te kunnen laten.


Stap 2; De bestemming kiezen

Als je je doel duidelijk hebt kun je een bestemming gaan kiezen die hierbij aansluit. Doordat je een bestemming gaat uitzoeken die hierbij pas is het voor jezelf al een stuk concreter en makkelijker te realiseren.

Eerst wilde ik naar Zuid-Afrika tot dat ik een programma op tv zag van Chris Zegers namelijk Break Free. Een aflevering ging over Nieuw-Zeeland en ik was gelijk verliefd. Verliefd op het land, de omgeving en de mensen. Ik dacht ‘dat moet ik met eigen ogen zien. Afrika kan nog wel een jaartje wachten’. Vanaf dat moment ben ik alles gaan uitpluizen en in gang gaan zetten. En daar heb ik tot op het moment van vandaag geen spijt van. Binnen dit land kan ik al mijn doelen realiseren en ik ben heel benieuwd hoe me dit gaat bevallen.


Stap 3; Bepaal je reisduur

Hoelang wil je weg? Kun je je dit veroorloven? Wanneer is het de beste tijd om naar jou bestemming te gaan?

Ik heb voor een maand gekozen omdat ik eerst wil ervaren hoe het is om te backpacken met een groep. In Nieuw-Zeeland zijn de jaargetijden anders. Bij ons wordt het nu herfst en daar is het in november lente. Dat is fijn aangezien de activiteiten die op de planning staan. Het is daar tussen de 20 – 25 graden. Dus dat is een prima tempratuur – zeker voor een koukleum als ik-. Als het te warm is is het ook niet fijn om een hele dag te wandelen of te fietsen van A naar B. Wel is er een tempratuur verschil tussen het Noorder- en het Zuidereiland, maar hier kun je rekening mee houden tijdens het inpakken.


Stap 4; Stel je budget vast

Je hebt je hoofddoel in kaart gebracht, je bestemming uitgezocht en eventueel een reisorganisatie. Maar past dit in je budget ? Heb je rekening gehouden met activiteiten, voeding of diverse accommodatie? als je alleen of samen gaat reizen.

Voor mij is dit natuurlijk net iets anders dan wanneer je alleen of samen gaat backpacken. Omdat ik alles via Killroy heb geboekt hoef ik geen aparte accommodatie meer te boeken, zijn er al diverse activiteiten en maaltijden inbegrepen. Wel kan ik op de dagen dat we eigen tijd hebben zelf kiezen of ik nog een activiteit wil doen – hier is skydiven er een van- en op sommige dagen ben je zelf verantwoordelijk voor je lunch of avondmaaltijd. In Nieuw-Zeeland is het ongeveer even duur als in Nederland. Je kunt beter iets te veel op je rekening hebben staan en minder uitgeven dan dat je straks te weinig hebt.

Mocht je als backpacker alleen of samen gaan, dan kun je kiezen voor de goedkopere hostels en voor jezelf je behoeftes vaststellen. Wat je denkt per dag nodig te hebben en kwijt te willen zijn. Zo hou je overzicht in je budget en heb je minder kans dat de kosten te groot worden.



Stap 5; Boek je ticket

Mocht je niet met een reisorganisatie meegaan dan kun je op diverse sites heel goedkoop tickets boeken voor jou bestemming. Zoals; Skyscanner en Matrix.

Ik heb zelf mijn vliegtickets ook via Killroy geboekt. Dit was voor mij het voordeligst. Ook qua overstaptijden. Vaak zoekt de reisorganisatie waar je je reis boekt ook de voordeligste tickets en gunstigste tijden.


Stap6; Zorg voor eventuele huurders voor je woning/kamer

Deze stap is alleen als je voor een langere tijd gaat backpacken. Het is handig als je je woning/kamer kunt onderverhuren. Dit is voor jou kostenbesparend en dit geld kun je weer gebruiken om leuke activiteiten tijdens je reis te doen.

Aangezien ik maar een maand wegga is het voor mij niet perse noodzakelijk om mijn kamer onder te verhuren. Maar deze maand gaat mijn zusje in mijn kamer.


Stap 7; Zorg dat je een creditcard aanvraagt

In sommige landen kun je niet altijd pinnen. Het is daarom verstandig om een creditcard aan te vragen. Deze fungeert ook altijd als reserve, mocht er iets met je pinpas aan de hand zijn of je bent hem kwijt dan heb je altijd nog een betaalmiddel achter de hand. Hou wel in de gaten dat het betalen met een creditcard duurder is dan met een pinpas. Ook geld met het opnemen van geld is het slim om een keer een wat groter bedrag op te nemen. Als je steeds kleine bedragen opneemt lopen deze kosten ook op.

Stap 8; Haal vaccines, visums en sluit een reisverzekering af

Een reisverzekering is erg belangrijk, ook al ga je met het idee’ er gebeurt mij nooit iets’ in het buitenland weet je het maar nooit. Een vaccine en visum heb je niet altijd nodig.

Zo heb ik voor Nieuw-Zeeland geen vaccine en visum nodig, maar voor Australië heb je beide wel nodig. Mocht je net als ik medicijnen gebruiken dan is het verstandig om een medicatiepaspoort mee te nemen. Hier staat alles in het Engels en Nederlands op.


Stap 9; Tijd om in te pakken

Als je alleen of samen gaat backpacken is het handig om een lijstje te maken met de benodigde spullen. Wat heb je al en wat moet je nog kopen. Heb je een goede tas? Ook is het slim om de spullen die je niet meer nodig hebt of kleren die je niet meer aandoet alvast in je tas te stoppen en af te vinken. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.

Ik heb van Killroy ook een lijstje gekregen met welke spullen ik mee moet nemen. Dit kan ik zelf natuurlijk altijd nog aanvullen. Zo heb ik nog een rugzak als handbagage waar ik mijn iPod, reisboek van Nieuw-Zeeland, tijdschrift, camera, paspoort en medicatie stop.


Stap 10; Overige tip

Zorg dat je je tickets op tijd print en dat je paspoort nog geldig is. In sommige landen is het belangrijk dat je paspoort nog minimaal 3 maanden geldig is als je teruggaat, bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland. Schrijf de namen van de geboekte accommodaties mee. Altijd handig als je de weg kwijt bent. Ik heb ook mijn hele reis uitgeprint. Zo weet ik precies wat ik elke dag ga doen, wanneer ik vrije tijd heb en waar we overnachten.


Of je nu 4 weken gaat of 4 maanden. Het is en blijft belangrijk om elke reis een beetje voor te bereiden en te letten op de nodige vaccinaties of visums.

Ik hoop dat ik je een beetje van mijn reislust heb mee kunnen geven. En het belangrijkste is natuurlijk. Geniet. Geniet van het moment dat het vliegtuig opstijgt en landt, van de omgeving, van de mensen en de cultuur. Maak foto’s en ga je angsten aan. Treedt uit je comfortzone en beleef het. Leef het avontuur en je bent een hele ervaring rijker als je terugkomt.


Liefs,

Marieke

10 weergaven0 opmerkingen
bottom of page