top of page
  • Foto van schrijverMarieke

Hoe kun je een negatief zelfbeeld overwinnen ?

Bijgewerkt op: 11 nov. 2018


In deze blog zal ik een kijkje geven in mijn gedachten. Want, hoe werkt een negatief zelfbeeld? Waarom kan ik mezelf niet liefhebben? Waarom ben of vind ik mezelf niet goed genoeg? Dit zijn vragen die ik mezelf de afgelopen 4 jaar elke dag heb gesteld -en nog steeds stel- maar waar ik het antwoord niet op kon vinden en is er überhaupt wel een antwoord voor nodig ?


Het antwoord bleek al die tijd in mijzelf te liggen. Ik zocht namelijk op de verkeerde plek, door bevestiging te zoeken in mijn omgeving, de buitenwereld en Social Media. Ik haalde mezelf keer op keer naar beneden zodat een ander dat niet meer hoefde te doen. Een vorm van zelfbescherming.


Negatieve gedachten

Dit ging overigens gepaard met het afvlakken van emoties, hoop, liefde en positiviteit. Het enige wat nog over was, was een leeg, moe, gevoelloos en depressief omhulsel met miljoenen negatieve gedachten. De normale dagelijkse bezigheden waren voor mij ontzettend vermoeiend en tijd besteden aan mijn uiterlijk deed ik niet.


Waarom wil ik mijn energie hieraan verspillen als ik toch word afgewezen en de moeite niet waard ben, is mijn gedachte. Deze gedachte voelt voor mij als de waarheid, iets wat jij wellicht herkend wanneer je ook een negatief zelfbeeld hebt. Om deze gedachte om te buigen naar iets positiefs of om ze realistisch te kunnen onderzoeken vergt tijd, kracht en doorzettingsvermogen.


Keer op keer zal je als eerst de negatieve overtuiging over jezelf geloven, maar hoe vaker je aan de slag gaat met de positieve overtuiging, hoe meer deze overtuiging groeit en hoe sterker deze uiteindelijk wordt. Ook dit heb ik zelf ondervonden en ondervind ik nog steeds.


Tijd voor een verandering

Inmiddels zit ik al bijna 6 jaar in therapie. Gelukkig met af en toe een adempauze, maar hierdoor besef ik me wel dat ik mezelf nooit heb geaccepteerd, nooit heb lief gehad en ik ook niet goed weet waar ik moet beginnen. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik dat los wil laten, dat ik mezelf wel kan leren accepteren, de moeite waard te vinden en zelf-liefde kan ervaren/geven.


Ik wist wat voor mij niet werkte dus ben ik eerst gaan onderzoeken wat mij wel zou kunnen helpen. Mijn keus was snel gemaakt en begon te lezen in het boek; de moed van imperfectie van Brene Brown. Deze lag overigens al jaren in de kast, maar nooit de tijd genomen om hem ook daadwerkelijk open te slaan.

Bladzijde na bladzijde herkende ik mezelf in haar verhaal, in haar onderzoeken en handelingen, het kwartje begon met de tijd te vallen. Oké, dus zo werkt het bij mij, bleek mijn conclusie nadat ik het boek uit had. En nu? Toen ben ik aan de slag met coaching gegaan.


Door middel van opdrachten en de feedback krijg ik steeds meer inzichten hoe ik mijn negatieve gedachte naar het positieve kan ombuigen en voor mezelf een positieve overtuiging te creëren. Ik ben nog niet waar ik graag zou willen zijn, maar ik heb in het afgelopen jaar al meer bereikt dan ik had durven dromen.


5 tips om een negatief zelfbeeld te overwinnen


1. Zorg dat je er echt klaar voor bent om de volgende stap te zetten

Luister naar je gevoel. Wanneer jij niet klaar bent voor verandering zal je hier ook niet open voor staan en als nog de negatieve overtuigingen en gevoelens het meest geloven en voelen.


2. Stel jezelf de volgende vragen en schrijf het antwoord op

Wat wil ik in het leven? Waarom of wat is er gebeurd dat ik zo over mijzelf denk? Wat zou er gebeuren als ik tegen mijzelf zou zeggen: “ik ben goed genoeg, omdat ik ben zoals ik ben?”


3. Schrijf elke dag drie positieve punten op voor het slapen gaan

Op deze manier ga je met een positieve gedachte slapen en zal je minder vermoeid en negatief wakker worden. Op deze manier begint je dag energieker dan wanneer je op staat met een stroom aan negatieve gedachten.


4. Verzamel mensen om je heen waar je positieve energie van krijgt, die je steunen en waarbij je jezelf kunt zijn

Je zult merken dat de angst om niet goed genoeg te zijn minder wordt en de drempel om je open te stellen lager.


5. Doe activiteiten of andere dingen waar je kracht uithaalt, wat voor jou kleine of grote geluksmomenten zijn en volg je dromen

Wanneer je iets doet wat je echt leuk vindt zakken de negatieve gedachte even naar de achtergrond. Je voelt je vrij, blij en misschien zelfs oprecht gelukkig. Door deze momenten vaker in te plannen en uit te voeren zal je merken dat je positiever gaat denken, meer zin hebt om activiteiten te ondernemen en hier ook daadwerkelijk energie van krijgt.


Waar wacht je nog op?

Ben je ook klaar voor de volgende stap? Of wil je jezelf verbeteren en meer zelf-liefde creëren? Ga aan de slag, volg je dromen en verzamel mensen om je heen die je positieve energie geven, je steunen en waarbij je jezelf kunt zijn. Je zult zien dat de kracht, de moed en het doorzettingsvermogen zullen volgen en op een positieve manier voor je gebruikt kunnen worden in plaats van tegen je.

Ja, het kost een hoop tijd en het zal gaan met vallen en opstaan, maar ieder stapje is er een en dat is het belangrijkste. Doe wat voor jou haalbaar is en goed voelt.


Als ik die kracht in mijzelf heb gevonden, dan kun jij het toch ook ?


Liefs,

Marieke

68 weergaven0 opmerkingen
bottom of page