top of page
  • Foto van schrijverMarieke

Dromen zijn concrete doelen met een deadline

Bijgewerkt op: 13 nov. 2018

Dromen. Iedereen heeft dromen. Sommige zijn groot andere weer klein. De een heeft een actieve en uitdagende droom, de ander een reislustige. Waar zouden we zijn zonder dromen ?

Dromen geeft ons de mogelijkheid om te ontsnappen aan de realiteit, de moeilijke en lastige dingen van het leven. Dromen geeft ons een moment van rust en kalmte. Dromen hebben voor iedereen een andere betekenis, daarom is het zo iets moois.


Voor mij zijn mijn dromen doelen geworden. Ik ben iemand die heel veel wil, alles zit in mijn hoofd maar ik vind het te spannend of te eng om de stap te nemen deze dromen werkelijkheid te laten worden. Of ik heb zoveel negatieve gedachten die mij ervan weerhouden om te beginnen aan mijn doelen. Vaak zijn dit terugkerende gedachten als; ik ben niet goed genoeg, ik kan het toch niet, ik ben het niet waard.


Wat verteld een droom mij ? Wat houd mij tegen om deze droom werkelijkheid te laten worden ? Wat heb ik ervoor nodig om deze dromen om te zetten in kleine doelen, om het haalbaar te maken ?


De antwoorden op deze vragen onderzoek ik en schrijf ik op. Op deze manier is het voor mij een stuk overzichtelijker dan wanneer ze in mij hoofd chaos creëren. Nu staat alles op papier en begint het echt te worden.


Een van mijn dromen is om over de wereld te reizen, mij niet te hoeven vestigen op een plaats. De wereld ontdekken, meer leren over de andere culturen, nieuwe mensen ontmoeten met dezelfde reislust als mij, nieuwe dingen leren maar ook mezelf nog verder kunnen ontwikkelen, mezelf weer tegenkomen en hier van leren.

In november 2016 ben ik aan de slag gegaan met deze droom. Ik kan niet in een jaar de wereld rondreizen – helaas het geld niet voor- maar ik kan het wel opdelen in stukken. Zo heb ik besloten om dat jaar naar Nieuw-Zeeland te gaan. Het reisverslag daarvan vind je hier. De hele reis is georganiseerd en ik reis het hele land door met een internationale groep, maar ik vlieg alleen vanaf Amsterdam naar Auckland.


Nu ik heb geboekt en me aan het inlezen ben wordt het steeds echter. Ik heb geen idee hoe het me gaat bevallen, hoe het allemaal tijdens de reis zal gaan of ik wel aansluiting vind bij mij reisgenoten, maar ik kan wel tegen mezelf zeggen dat ik mijn droom volg. Dat ik mijn eerste doel ga behalen en dat nog eerder dan ik ooit had gedacht.


Leer van je dromen. Analyseer en kijk welke doelen je eruit kunt halen, wat ze jou vertellen en ga ervoor. Neem het risico en zet je gedachtes om in het uitvoeren en behalen van je droomdoel/doelen. Maakt niet uit hoe groot of klein deze is. Ga er voor want het is mogelijk om jou droomdoel te bereiken en waar te maken. Zonder onze dromen zal de wereld donker zijn en saai, geven we iets waardevols en moois op. Zonder onze dromen hebben we geen doel in het leven. Zonder onze dromen kunnen we niet meer ontsnappen aan de werkelijkheid en lastige dingen van het leven. Zonder onze dromen houden we op met echt leven.


Liefs

Marieke

30 weergaven0 opmerkingen
bottom of page