top of page
  • Foto van schrijverMarieke

Geluk; Wat betekend het voor mij?



Geluk. Een woord met zoveel verschillende betekenissen. Wanneer spreek je van geluk ? Is dit dat je gezond bent, zowel lichamelijk als geestelijk ? Is dit wanneer je de lotto wint ? Of wanneer je geniet van een boek met een kop thee op de bank? Ieder mens zal verschillende definities aan het woord geluk geven. Definities die voor jou belangrijk zijn. Maar wat als je je ongelukkig voelt, niet meer weet waar je het geluk kunt vinden of waar je gelukkig van wordt ?


Donderdagmiddag, de zon schijnt door de ramen en buiten is het zomers warm. Ik zit binnen aan tafel voor me uit te staren naar buiten, de tuin in. En ik voel me leeg, gevoelloos. Eerder zou ik een fijn en positief gevoel krijgen op zo'n dag als vandaag. Maar op dit moment doet het mij niks meer. Ik heb er noch een positief of een negatief gevoel bij.

Uit deze dagen of momenten haalde ik mijn geluk. Ik kon oprecht genieten van de kleine dingen; een wandeling door het bos, de zon die schijnt of een goed boek met een kop thee. Tegenwoordig lukt me dat niet meer. Ik weet niet waar ik gelukkig van word. Ik voel me opgesloten in mijn eigen wereld. Ik voel me leeg terwijl het in mijn hoofd een chaos is. Verzonken in mijn gedachte. Zowel in mijn depressie als in mijn eetstoornis.


Nu hecht ik niet veel waarden aan geld, spullen en eten, maar heb ik wel een onwijze heimwee naar Nieuw-Zeeland en mijn kinderjaren. Soms verlang ik zo naar het kind zijn. Lekker onbezonnen, geen verplichtingen, geen zorgen, geen depressie en eetstoornis. Het gevoel van vrijheid. Gelukkig zijn met een paar knikkers,een stoepkrijtje of de zon.Wanneer binnenspelen een straf was als het regende en ik wachtend voor het raam naar buiten keek of ik weer naar buiten kon.

Nu wil ik dat ik de chaos in mijn hoofd kon stoppen. Een knop die ik even op pauze kan zetten. Mijn negatieve gedachte naar positieve kan omzetten. Weer zin hebben in het leven en kunnen genieten van de kleine dingen. De weg terugvinden naar het gelukkige kind in mij en haar laten uitgroeien tot de vrouw die ik wil zijn en waar ik voor sta. Het avontuurlijke en het onbevangen gevoel weer herbeleven en deel laten uitmaken van mijn dagelijks leven.


Geluk betekend voor mij;

Eindelijk balans vinden in mijn leven, volledige zelfacceptatie, mijn imperfecties kunnen omarmen en mij ergens thuis kunnen voelen. Genieten van het samenzijn met familie en vrienden en van de kleine dingen om mij heen. Het reizen, de wereld ontdekken en het gevoel van vrijheid weer te kunnen ervaren. Dat is geluk voor mij. Het gevoel dat ik leef en dat ik het leven leef.


Alleen waar begin ik ? Hoe begin ik ?

Ben jij gelukkig ? En wat betekend geluk voor jou ?



Liefs Marieke

69 weergaven0 opmerkingen
bottom of page