top of page
  • Foto van schrijverMarieke

De reis naar mezelf + 4 tips

Bijgewerkt op: 24 apr. 2018



Mariek, omschrijf jezelf is met een aantal woorden. Waar sta jij voor en wat wil je bereiken in je leven? Want ja,wie ben ik eigenlijk ? Waar zie ik mezelf over een aantal jaren ? Vragen die je normaal heel makkelijk beantwoord. Voor mij was dit een van de moeilijkste vragen die mijn therapeute aan mij kon stellen. Vragen waar ik het antwoord niet op wist. Ik kon me het moment niet eens herinneren dat ik mezelf was kwijtgeraakt. 'Ik' was toch altijd gewoon 'ik' ?


Durven kijken naar mezelf

Portugal, daar beginnen mijn eerste ontdekkingen over mezelf. Hier volgde ik therapie en elke dag werd ik opnieuw met mezelf geconfronteerd. Elke dag een nieuwe uitdaging, elke dag werd ik met de neus op de feiten gedrukt en gedwongen om op een andere manier naar mezelf te leren kijken.


Ik weet nog goed dat ik bij het maken van verschillende opdrachten erachter kwam dat ik nieuwsgierig en heel avontuurlijk ben ingesteld, maar tegelijkertijd ook heel onzeker en vaak te lief. Ook ben ik mezelf gaan afvragen; waarom ik mensen toelaat die geen toegevoegde waarde hebben voor mijn leven ? Waarom steek ik daar nog energie in, terwijl ik er niets voor terug krijg ? Ik wil mijn eigenwaarde en geluk daar niet meer vanaf laten hangen.


Sindsdien ben ik alles met andere ogen gaan bekijken. Niet alleen mezelf, maar ook mensen uit mijn omgeving.


In de periode dat ik coaching volgde van Femke durf ik anders naar mijn lichaam te kijken, denk ik anders over mijn zelfbeeld en zelfacceptatie en mijn negatieve gedachtes over mijzelf. Door de verschillende opdrachten werd ik gedwongen om op een manier naar mezelf te kijken wat ik anders niet zou doen. Ik weet nu dat ik mezelf nooit heb geaccepteerd, altijd negatief heb gedacht en onzeker ben geweest. Het voelt nu nog vreemd om de positieve gedachte en punten te geloven, maar ik weet ook dat dit tijd nodig heeft om te groeien. Het is onmogelijk om na twee maanden een heel positief zelfbeeld te ontwikkelen, omdat je reptielenbrein dit niet is gewend en terugvalt in het oude en vertrouwde.


Tijdens mijn reis in Nieuw-Zeeland ging er een wereld voor me open. Voor het eerst durfde ik echt te genieten van alles en kon ik mijn masker loslaten. Ik vergeleek me een keer niet met anderen, ik ging mijn angsten aan en voelde me krachtig. Ik deed me niet meer anders voor, ik paste me niet aan en er waren totaal geen verwachtingen van hoe ik moest zijn, omdat niemand elkaar kende. Voor het eerst durfde ik me volledig open te stellen voor anderen, waardoor ik vriendschappen heb gesloten zonder een masker te hoeven dragen. Ik voelde me vrij en wist dat mijn besluit over het emigreren definitief was besloten.


Waar sta ik voor ?

Inmiddels ben ik al heel wat veranderd na drie jaar intensieve therapie en coaching. Ik heb niet alleen weer een gezond uiterlijk, maar mentaal is het de grootste verandering en het grootste gevecht ooit geweest. Ook al ben ik er nog niet, ik heb weer een doel voor ogen en weet wat ik wil bereiken. Voor het eerst heb ik weer vertrouwen in mijzelf, dat ook ik mezelf kan accepteren en van mezelf kan houden, net als ieder ander. Ik weet wat ik wil met mijn leven en wie ik wil zijn als persoon.


Ik wil een zelfstandige, zelfverzekerde vrouw zijn. Die haar eigen keuzes kan maken en haar grenzen kan aangeven, zonder de eetstoornis. Ik wil de beste diëtist worden die er is en mensen met een eetstoornis helpen, inspireren en motiveren. Ik wil mijn nieuwsgierigheid, reislust en kracht gebruiken om elke dag nieuwe dingen te leren, mezelf verder te ontwikkelen, nieuwe landen verkennen, nieuwe culturen ontdekken, nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe uitdagingen aangaan, mijn grenzen verleggen en angsten overwinnen. Ik wil emigreren naar het buitenland omdat ik me daar thuis voel. Welk land is nog een raadsel maar Portugal of Nieuw-Zeeland zijn tot nu toe mijn twee opties.


Ik wil van mijzelf houden, mijzelf accepteren met al mijn imperfecties. En tenslotte wil ik gelukkig en tevreden zijn met het leven wat ik leid.


Een leven zonder eetstoornis. Vrij zijn. Volledig mezelf kunnen zijn.


Opdrachten die mij goed hielpen en voor jou ook van waarde kunnen zijn:

1: Ga bij jezelf na wat je positieve en negatieve kwaliteiten/eigenschappen zijn en schrijf deze op.


2: Onderzoek welke kwaliteiten/eigenschappen je verder zou willen ontwikkelen of veranderen en maak hier een plan van aanpak voor.


3: Maak alles wat onmogelijk is mogelijk. Jij bent de enige die je dromen en passies waar kan maken. Ga ervoor en laat je niet tegenhouden door negatieve invloeden van buitenaf!


4: Dit is ook iets wat ik heb geleerd en misschien ook wel het moeilijkste, maar het blijf bij je echte 'ik', want je bent goed zoals je bent. Blijf je ontwikkelen om te blijven groeien, om je grenzen te blijven verleggen en keer op keer een nieuw stuk van jezelf te leren kennen.


Weet jij wie je werkelijk bent? Draag jij soms ook een masker? Of heb je het idee om aan bepaalde verwachtingen te moeten voldoen ?

Laat het me weten!


Liefs, Marieke

37 weergaven0 opmerkingen
bottom of page