top of page
  • Foto van schrijverMarieke

De moed van imperfectie - Brenè Brown


Ik, de perfectionist, waarom zou ik een boek willen lezen over imperfectie? Dit boek heeft eerst een jaar of twee in de kast gestaan voordat ik het daadwerkelijk ging lezen. Ik had het gekocht op aanraden van mijn toenmalige therapeute.


Uiteindelijk heb ik het boek toch uit de kast gehaald en het in een ruk uitgelezen. Ik herkende mezelf zo in haar verhaal en wat de voor en nadelen zijn van deze eigenschap. Dat ik mijn eigenschap ook anders kan leren inzetten en dat het niet alleen om perfectie draait, maar er nog heel veel anderen eigenschappen en gevoelens hiermee in verbinding staan.


Het boek "de moed van imperfectie"


Het boek (welke je kan bestellen via o.a. Bol.com) is opgedeeld in 10 wegwijzers, met ieder een ander thema. Deze thema's gaan over imperfectie toelaten en kiezen voor authenticiteit. Moed, compassie en verbondenheid, als je echt tegen jezelf kunt zeggen: 'ik ben goed genoeg en ik mag er zijn'. Angst, oordeel en eenzaamheid komen voort uit 'zelf-afwijzing'.


Het is een zelfhulpboek met aanwijzingen en tips om bewuster naar jezelf te kijken, hoe je bepaalde eigenschappen kunt veranderen en voor een bezield leven. Bezield leven is een proces waarbij je je eigen verhaal onder ogen ziet en daarin je kwetsbaarheid tegenkomt.


De 10 wegwijzers

Kies voor authenticiteit (laat je angst voor wat anderen vinden los)

'Authenticiteit is afhankelijk van de keuzes die je elke dag maakt. De keus om trouw te zijn aan jezelf en daarnaar te handelen. De keus om oprecht te zijn. De keus om je ware ik te laten zien: ''authenticiteit is dag in, dag uit loslaten wie je denkt te moeten zijn, en accepteren wie je werkelijk bent''.


1 Wat heb je nodig om te kiezen voor authenticiteit?

  • De moed om imperfect te zijn, grenzen te stellen en jezelf toestaan om kwetsbaar te zijn.

  • De compassie die voortkomt uit de wetenschap dat we allemaal onze sterke en zwakke kanten hebben.

  • De verbondenheid die alleen mogelijk is wanneer je erin gelooft dat je goed genoeg bent

2 Heb compassie met jezelf (laat je perfectionisme los)

Wat heel erg moeilijk is, en erg helpt, is niet langer proberen perfect te zijn, maar proberen jezelf te zijn. Schaamte sluipt ons leven binnen perfectionisme.

  • Perfectionisme is niet hetzelfde als je best doen. Het is de overtuiging dat we, als we perfect leven, er perfect uitzien, alles perfect doen, de pijn van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren. Het is een vorm van zelfbescherming.

  • Perfectionisme is geen vorm van zelfverbetering.

  • Gezonde inspanning is op jezelf gericht; hoe kan ik beter worden? Perfectionisme daarentegen is op een ander gericht; Wat zullen ze ervan vinden?

Aardig zijn voor jezelf houdt in dat je warm en begripvol op jezelf reageert wanneer je lijdt, faalt of een gevoel van tekortschieten ervaart.


3 Ontwikkel meer veerkracht (laat zelf verdoving en machteloosheid los)

Veerkracht; het vermogen om tegenslagen te overwinnen. Maar waaruit bestaat veerkracht ? En ben jij een veerkrachtig persoon ? Deze 5 factoren zijn kenmerkend voor veerkrachtige mensen.

  • Ze zijn vindingrijk en sterk in het oplossen van problemen

  • Ze zijn bereid hulp te zoeken

  • Ze zijn ervan overtuigd dat ze iets kunnen doen wat helpt om met hun gevoelens om te gaan en tegenslagen te overwinnen

  • Ze worden gesteund door hun omgeving

  • Ze hebben een goede band met anderen, zoals familieleden of vrienden

4 Cultiveer dankbaarheid en geluk (laat je gevoel van schaarste en je angst voor het duister los)

Tijdens het onderzoek van Brené dacht ze dat gelukkige mensen dankbare mensen waren, maar ze ontdekte drie patronen waaruit bleek dat het andersom was.

  • Mensen die zichzelf gelukkig noemden, gaven zonder uitzondering aan dat ze actief dankbaarheid beoefenden

  • Zowel geluk als dankbaarheid werd beschreven als spirituele beoefening die samenhing met een geloof in menselijke verbondenheid en een hogere macht.

  • Er is een verschil tussen blijdschap en geluk. Verschil is een menselijke emotie die samenhangt met omstandigheden en geluk is een spirituele manier van hoe je in de wereld staat die samenhangt met de beoefening van dankbaarheid.

5 Vertrouw op je intuïtie en durf te geloven (laat je behoefte aan zekerheid los)

''intuïtie is niet een enkele manier van weten, maar ons vermogen om zekerheid te verdragen en onze bereidheid om te vertrouwen op vele manieren waarover we beschikken om tot kennis en inzicht te komen, waaronder instinct, ervaring, geloof en rede''.


6 Geef je creativiteit de ruimte (laat je neiging jezelf met anderen te vergelijken los)

Vergelijken leidt tot een dwingende paradox 'aanpassen en uitblinken'. Daarbij draait het niet om zelfacceptatie, verbondenheid en authenticiteit, maar om net zo te zijn als iedereen maar dan beter.


7 Neem de tijd om te spelen en te rusten (laat uitputting als statussymbool en productiviteit als maatstaf voor eigenwaarde los)

Het belang van spelen en rusten;

  • is een essentieel onderdeel van een bezield leven

  • is ogenschijnlijk doelloos. Hier komt algauw schaamte om de hoek kijken omdat onze eigenwaarde meestal is gekoppeld aan presteren

  • vorm het brein

  • helpt empathie te ontwikkelen

  • helpt bij het omgaan met complexe sociale groepen

  • vormt de kern van creativiteit en innovatie

  • is belangrijk voor onze gezondheid

Het tegengestelde van spelen is depressief zijn. Als we onze biologische geprogrammeerde behoefte aan spelen respecteren, verandert dat de manier waarop we werken volledig.


8 Breng kalmte en stilte in je leven (laat stress als leefstijl los)

Kalme mensen zijn mensen die bewust naar gecompliceerde situaties kunnen kijken en hun gevoelens kunnen voelen zonder direct te reageren op sterke emoties als angst en woede. Kalmte en stilte kunnen we in ons leven brengen.


9 Streef naar zinvol werk (laat je onzekerheid en je opvattingen over wat je 'zou moeten' los)

In het onderzoek van Brené werd duidelijk dat 'zinvol werk' nodig is om een bezield leven te leiden. De innerlijke criticus kan zinvol werk in de weg staan doordat hij ons doet twijfelen aan onze talenten. Ze kwam in haar onderzoek tot de volgende conclusies;

  • we hebben allemaal talenten, door deze te ontwikkelen en de wereld daarin te laten delen geven we ons leven richting en zin.

  • Wanneer we onze talenten verspillen, lijden we daaronder

  • De wereld laten delen in onze talenten is de beste manier om verbondenheid te ervaren

  • Het vergt een grote inzet om onze talenten te gebruiken voor zinvol werk

  • Onze talenten zijn niet alleen uniek, maar geven ons leven ook zin

De innerlijke criticus vertelt ons wat we moeten doen of horen te doen en haken daarbij in op ons perfectionisme en het idee dat we ons moeten aanpassen, het anderen naar het zin te maken en onszelf moeten bewijzen. Twijfels en onzekerheid overwinnen heeft alles te maken dat je in jezelf gelooft, dat je jezelf de moeite waard vind en je kunt loslaten wat je volgens de wereld zou moeten zijn.


10 Lach, zing en dans (laat het idee dat je altijd beheerst moet zijn en 'normaal'' moet doen los)

Van nature zijn mensen sociale wezens waardoor we instinctief de neiging hebben ons geluk en blijdschap met anderen te delen. Dit doen we door middel van lachen, zingen en dansen. Hierbij creëren we een emotionele en spirituele band. We worden eraan herinnert wat er echt toe doet; namelijk er niet alleen voor staan wanneer we getroost willen worden, iets te verwerken hebben of te vieren en voor het opdoen van inspiratie.


Wat ik zelf van het boek heb geleerd

Wat ik zal blijven onthouden van dit boek is dat perfectionisme zoveel meer is dan alleen perfect willen zijn en alles perfect willen doen. Dat het ook met andere gevoelens in verbinding staat had ik niet verwacht, ik zag het als een eigenschap die meer negatieve punten heeft dan positieve. Maar door middel van de verschillende wegwijzers en tips ben ik erachter gekomen dat ik ook deze eigenschap als positief kan gaan gebruiken.


Wel vind ik het nog mo om te accepteren dat goed ook echt goed genoeg is en dat ook ik er mag zijn, maar zoals Brené het ook beschrijft; zijn er zoveel mensen die hier last van hebben en ben je echt niet de enige.


Een eyeopener over imperfectie

Voor mij is het een eyeopener geweest, ik weet nu hoe het bij mij werkt maar ook hoe ik bepaalde eigenschappen kan veranderen. Ook merk ik dat er een klein begin is gemaakt met het erkennen van mijn eigen imperfecties en deze beetje bij beetje te leren omarmen.


Als je zelf naar perfectie streeft, wordt je leven niet makkelijk. Elke fout die je maakt voedt je schuldgevoel. Fouten maak je, want niets is menselijker als dat. Accepteer dat je fouten maakt en leer hier van. Heb je stukjes van jezelf die je liever niet ziet. Omarm ze. Dat is goed voor je en alles werkt beter. Heb je het gevoel er echt bij te willen horen, dan moet je je ware ik laten zien. Dit kun je alleen doen door liefde voor jezelf te hebben en te voelen. En om geluk te ervaren besef dan hoe goed het leven in feite is.


Liefs, Marieke

23 weergaven0 opmerkingen
bottom of page